25 mars 2009


våffeldagen



                                                                

idag är det våffeldagen och jag kan inte minnas sist jag åt en våffla, så egentligen borde det vara dax för en idag. 

men jag har varit så duktig och tränat och ätit nyttigt á la gi en längre tid så jag vet inte om det är värt att bryta mina nya goda vanor för en våffla?

annars gillar jag våfflor och de ska gärna vara riktigt frasiga. tillbehören enligt mig ska vara grädde eller glass och antingen med hjortonsylt, jordgubbssylt, blåbärssylt eller färska bär. 

åh nu blev jag hungrig, dax för frukost.

hoppas du unnar dig en eller flera våfflor idag och kanske till och med gräddar egna hemma? här är ett recept från dansukker:


Enkla frasvåfflor

 

ca 10 styck

 

Ingredienser
100 g smör eller margarin
2 1/2 dl vatten
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk Dansukker Vaniljsocker
1 msk Dansukker Rörsocker Strö
2 dl mjölk
2 tsk bakpulver

 


Smält matfettet och låt det svalna.

 

Rör samman vatten, vetemjöl, vaniljsockerrörsocker, mjölk och bakpulver till en slät smet. Tillsätt det avsvalnade matfettet.

 

Grädda våfflorna guldgula i smort våffeljärn. Servera genast med sylt och grädde eller creme fraiche eller glass.


Smaklig våffeldag!



Inga kommentarer: