24 mars 2009


lantliv





           Foto: kommer inte ihåg

määh vad hände med våren som så sakta började komma? nu har snön kommit tillbaka igen och nu känns det som riktig vinter igen. suck. inspirationen och jag har gått i ide och vägrar vakna till liv innan våren är här på riktigt.

helgen ägnades b la åt att fälla träd på tomten och min favvogran är nu borta. det ser mer eller mindre ut som ett kalhygge härhemma med små majbrasor överallt. dessutom slarvade vi i våras med att inte måla klart hela husgaveln ut mot vägen och nu när träden försvann så ser man ju skarvarna klart & tydligt. känns jäkligt slarvigt, så måste genast ut med rödfärgspenseln så snart det blir varmgrader ute.

det bästa av allt är att det blev ett helt annat ljusinsläpp på tomten och i köket, härligt! och förhoppningsvis går det även att ratta in de där kanalerna snart :-)

idag blir det lite inspirationsbilder från ett härligt lantkök, kanske för att vi just nu befinner oss mitt i uppbyggnaden av ett lantkök själva. 

det är riktigt roligt att se hur allting växer fram och alla bitar faller på plats. 
vi har nu kompletterat orginal-köksluckorna med egen tillverkade luckor som ser exakt likadana ut, nu fattas det bara målning av samtliga köksluckor. var inne på att sprutmåla för bästa resultat men det kanske slutar med penseldrag ändå, för den handmålade känslans skull. 

idag ska jag egentligen också besluta hur golven ska se ut. men har just nu beslutsångest

har ju hela tiden varit fast bestämd på svarta golv men har de senaste dagarna börjat tveka och tvivla lite. mest för att jag inte vet vilken metod som bör användas och om resultatet verkligen blir bra. så nu är jag inne på att antingen bevara de nyslipade trägolven som de är, med bara lite lut och ytbehandla med olja eller mattlack. eller dra på lite vitlut så att de blir aningens ljusare. 

gillar ju trägolv som de är, samtidigt som det är snyggt med vitlutade golv, samtidigt som det är fint med helvita målade golv, men snyggast och mest effektfullt skulle det bli med svartbetsade/lackade golv. men vet inte om jag vågar...

hur skulle du göra? behöver nog alla råd och tips som går just nu för att ta ett vettigt beslut.

Kram M



Inga kommentarer: