08 maj 2009


p y s s e l






Igår plockade jag fram min pyssliga sida och hann faktiskt skapa lite förändring härhemma. Dels så plockade jag fram randiga tyget Berta som inhandlades på IKEA för ganska längesen och sydde kuddar och dyna både till kökssoffan och till sittbänken i hallen. Sen blev det även ett par kuddar i Himlas grönrutiga tyg som fick ta plats i sovrummet.

Det är faktiskt rätt roligt att sy på symaskin, men det händer alldeles för sällan. Någon gång i framtiden vill jag nog ha ett helt arbetsrum där även symaskinen ska få stå framme.

Har även satt in både vita och rosa pelargoner i olika krukor härhemma, det gav direkt en somrig känsla! Men måste ha flera, så ska nog på pelargonjakt i eftermiddag och vill helst ha fler vita.

Som grädde på moset så slängde jag ihop en smet och gjorde en plåt med kärleksmums som M nu tagit med till jobbet och bjuder killarna på! Brukar vara uppskattat :-) Även från min sida, så att jag slipper äta upp dem själv, för vem vill se ut som en "kärleksmums" nu när badsäsongen närmar sig?

Idag är det fredag och det känns ju bra! Maj månad går som vanligt galet fort, redan den 8:e idag. Helgen kommer att bjuda på lite renovering, grävning på tomten (som tur är får vi grävhjälp av H och hans maskin) och så kanske vi får besök av min vän G. På söndag ska vi fira M:s farbror som blir 70, blir lunch på herrgård i Leksand.

Ha en skön fredag!

Kram M

3 kommentarer:

Linda J sa...

Guu så fint du har sytt! Gillar verkligen tyget.
Jag har länge varit så sugen på att sy... har tyg som ligger... men jag är så rädd att mitt tålamod brister mitt under syningen, då blir det aldrig slutfärdat. och sånt gillar jag inte... det har hänt förr! :)
Kram på dig

Linda J sa...

vad stoppade du dynan till bänken med?
hade du innerkuddar till kuddarna?

maria sa...

Linda, vad kul att du tyckte om mina kuddar :-)

Jag börjar tycka det är riktigt roligt att sy, men kände samma som dig innan.

Ge dig inte på för stora projekt, några kuddar är alldeles lagomt att börja med, då orkar man slutföra!

Kuddarna hade jag innerkuddar till, men jag är inte direkt nåt proffs på att sy så jag sydde igen fodralen (alltså använde ingen dragkedja eller knappar).

Till kudden i hallen hade jag egentligen ingen stoppning, men sen kom jag på idén att använda mig av gamla sovkuddar. Sprättade upp kuddarna och använde syntetstoppningen från dem. Man får ta det man har ;-)

Hoppas det blir lite kuddar för dig oxå! Visa mig sen!

Kram