05 maj 2009


m å l a  v i t t




Bilder: Privata

Här kommer några glimtar från vår pågående renovering, där det mesta går i olika nyanser av vitt. Golven är klara och igår satte vi dit socklarna. Idag har jag målat snickerier och det lilla utrymmet under trappan som ska fungera som hallförvaring.

Igår skruvade jag bort järnbeslagen på trösklarna och på tur står slipning av trösklarna och efter det målning, men än har jag inte riktigt bestämt mig för kulör på socklarna. Det lutar åt vitt eller grått och järnbeslagen ska rengöras, ev målas och monteras dit igen.

Har stött på problem med undersidan av trappan, tidigare var endast 3 steg synliga och resten klätt med panel men M tog bort panelen och nu syns baksidan av alla trappstegen, vilket kanske kan vara fint men i vårt hus så är alla stegen som varit dolda gjorda i ohyvlat virke och det krävs oändliga mängder snickerispackel för att få dem släta. Vet inte om vi ska lägga ner tid och pengar på det eller om vi ska klä in stegen på nytt!?

Det är mycket att tänka på och oftast går det lite FÖR fort när vi renoverar, vi har lite för bråttom och är lite för ivriga :-)

Här har det precis kommit en rejäl regnskur med åska, brr! Saknar redan solen och värmen. Men trotsade ändå vädret genom att tända grillen och laga en super mumsig middag! Eller vad sägs om;
 
Smoked Honey-marinerad fläskfilé med potatis och grönsaker marinerade i vitlök, olja, balsamico och basilika och till detta en röra på matlagningsyoghurt och västerbottenost. Det var lika gott som det låter och kändes som en riktig TISDAGSLYX!

Kram Maria

2 kommentarer:

Johanna sa...

Åååå det lät som en god middag, du skrev om...
Du kan inte skriva ner ett mer detaljerat recept???

Fin blogg du har....

/Johanna

maria sa...

Hej Johanna!

Kul att du kikar in hos mig :-)

Middagen knåpade jag ihop med de ingredienser jag hade hemma. Men ska försöka skriva ner;

Fläskfilén marinerades i Santa Marias marinad "smoked honey", sen grillade jag den på kolgrillen.

Kokade potatis som sen fick svalna och blandade den med färska grönskaker (paprika, scharlottenlök, zuccini) och sen marinerade jag allt i olivolja, pressad vitlök, balsamico, salt & peppar

Såsen gjordes på en blandning av creme fraiche + matlagningsyoghurt och sen rörde jag ner riven västerbottenost + salt och peppar.

Enkelt & uppskattat!

Kram Maria