05 november 2009


SVÅRT MED DÖRR- & FÄRGVAL




Bild från Google

Dörr "Fornby". Bild lånad från Leksandsdörren


Pardörr "Fornby". Bild lånad från Leksandsdörren

Dörr "Karlsarvet". Bild lånad från Leksandsdörren

Har Rättvikshästen en fin grå färg? Är det en kulör som skulle göra sig bra tillsammans med ett rött hus och vita snickerier? 

Efter att ha tvekat mellan ockragult eller grått, så har vi äntligen valt grått till dörrar och vissa snickerier på vårt missionshus. MEN nu återstår lyxproblemet med att välja dörr och kulör/NCS-kod. Inte alls lika lätt som jag trodde det skulle vara. Vi ska ha en enkeldörr till vår sidoentré men vill ändå ligga steget före och beställa en dörr som i framtiden kommer att passa ihop med nya pardörrar. Vore ju klockrent om de är av samma fabrikat och utseende. 

Vi gillar den översta dörren "Fornby" från Leksandsdörren och tycker även att pardörrarna är fina i den utformningen. Samtidigt som vi båda även fastnat för Leksandsdörren "Karlsarvet" med blyinfattat fönster. Men då vet vi inte om det går att få tag i pardörrar i samma utformning. Och sen är det det där med kulören, ska man välja Leksandsdörrens gråa standardkulör som heter S 1502 Y50R eller ska man välja den vi målat med inomhus, S 1500 N eller ska man välja en mörkare kulör?

Jag kan verkligen INTE bestämma mig och jag blir tokig på min beslutsångest just nu. Jag VET ju ingenting just nu. Tror att allting krockat inne i mitt huvud :-) Vet inte hur jag vill ha det nya badrummet, vet inte vilken dörr jag vill ha, vet inte vilka kulörer jag gillar...vet inte, vet inte, vet inte :-) Jag som brukar veta och jag som borde veta. Jag vet att jag är kräsen och extra kräsen blir man nog när man väljer saker till sig själv? I alla fall när det gäller så dyra saker som badrum och dörrar. 

Jag hoppas att jag snart kommer till insikt med vad jag vill ha. Under tiden ska jag fortsätta förhöra folk och proffs i min omgivning. Någon borde ju ha ett bra svart!? På lördag ska en målare ta med sig en egenbruten grå färg som tydligen blivit väldigt uppskattad hos många. Håller tummarna :-)

Idag har det snöat HELA dagen! och jag som trodde det bara skulle bli lite vitt på marken, men det snöar fortfarande och vi har nog snart 5 cm nysnö ute. Riktigt vintrigt och lite mysigt. MEN bävar för att köra till jobbet imorgon bitti. Väntar på besked om jag framöver kan ta bussen till och från jobbet. Vore så skönt och avkopplande samtidigt som jag sparar in massor med bensinpengar! 

Imorgon är det i alla fall fredag!!!  Härligt!

Nu myser jag framför brasan med ett glas rött ;-)


Inga kommentarer: