07 december 2009


julen närmar sig med stormsteg





bild lånad från Countryliving


HJÄLP! vart tar tiden vägen? Vill bara stanna klockan ett tag och komma ifatt :-) Sedan mitt förra inlägg här på bloggen så har det både hunnit bli 1:a och 2:a advent och vi är inne i årets härligaste månad, december! och jag fattar I N G E N T I N G.

Det är ju nu jag vill kunna stanna upp och njuta, komma i rätt julstämning, handla julklappar, dricka glögg, baka pepparkakor & lussekatter och bara julpyssla! Men jag har nog inte riktigt hunnit förstå att det snart är jul...

Förra veckan plockade jag i alla fall in en av granarna, men den står fortfarande oklädd, men är lika fin ändå. Utegranen står på plats med belysning, ekorrarna har fått ljus i sitt hus och jag har hunnit binda en stor krans av granris som hänger vid entrén till missionshuset och de andra två hänger fint i våra fönster härhemma. Så lite pysslig har jag ändå hunnit vara :-)

En sak bara, som jag lärt mig; bind ALDRIG kransar av granris utan att ha något på händerna. Själv så gjorde jag allt utan handskar och har nog aldrig haft så ont i mina händer efteråt. Blåsor, stickor och sår. Haha...har inte sett klok ut på händerna :-)

Här i Dalarna har det även hunnit komma lite snö i omgångar och förra veckan hade vi några helt fantastiskt fina dagar med rimfrost och riktigt, riktigt kallt. Då kändes det lite juligt!

Börjar även märka av julen i butiken, det börjar bli mer fart, fler kunder och ett högre tempo. Julklapparna ska inhandlas!
Så det kommer nog att bli en rolig och hektisk period fram till jul. 

Denna vecka är full med jobb, ledig dag imorgon då jag tänkte hinna med lite fix och pyssel. På torsdag blir det en tripp till sthlm för jobb och jag har lite planer på att ev stanna kvar till lördag för att hinna med och njuta lite och insupa lite julstämning. Längtar efter en hotellvistelse, julshopping, julmarknad i Gamla Stan, Skylfönstren på NK....

Har inte hunnit visa några bilder från missionshuset på länge, men där händer det grejer!!! Elektrikern har kopplat in all el, som dessutom blev superfint. I sista stund ändrade vi oss från svarta strömbrytare och uttag till vita och det gjorde vi helt rätt i. Och vi hade turen att få dit en riktigt skicklig elektriker :-) Alla radiatorer är på plats uppe, så nu är det varmt och gött oxå. 

Plattsättaren har börjat i badrummet och vi har beställt både klinkers och kakel som kommer på torsdag! Det blir grått klinkers och vitt kakel. Enkelt, stilrent och funktionellt. 

Vi har monterat ny utebelysning, målat klart alla innefönster och putsat alla skitiga rutor, hängt upp stora, fina julstjärnor! Planen är att få salen klar innan jul så att vi kan fira juldagen där med släkt och vänner. 

Igår var vi på jakt efter en passande gran, men den måste vara både grann och stor, vilket inte kändes som världens enklaste uppdrag. Men vi hittar nog den tillslut, får ta några skogspromenader till. 

Idag väntar jobb, börjar om några timmar och jobbar fram till kvällen, frågan är om man skulle ta och baka lite pepparkakor ikväll? Då borde ju julstämningen komma!?


Kram M


Inga kommentarer: